Dysgrafie: Co to je a co způsobuje?

První třída je náročná nejen pro dítě, ale i pro rodiče. Naučit se psát a číst je základním předpokladem fungování ve společnosti. Co když to pro dítě není zdaleka tak jednoduché? Co když je jeho písmo neupravené a nedokáže si vzpomenout, jaký tvar mají jednotlivá písmena? I tak se totiž může projevit dysgrafie.

Diagnóza se projevuje tak, že dítě slova často přepisuje, škrtá, píše pomalu, mimo řádek, písmo je roztřesené a držení pera bývá křečovité. Stává se, že se malý školák psaní vyhýbá, protože se za svoje písmo stydí. Jeho text je nečitelný i pro něj samotného navzdory snaze, kterou vynaložil. „Dysgrafie, na rozdíl od grafomotorické poruchy, vychází z CNS a úzce souvisí s jemnou motorikou. Dítě s dysgrafií má problém s vybavením grafické podoby některých písmen, obtížněji si je spojuje s odpovídající hláskou, pro zapamatování grafické podoby si musí tvar písmena automatizovat daleko četnějším opakováním,“ vysvětluje Jana Johnová, odbornice na správné psaní.

V některých případech je možné odhalit dysgrafii ještě před nástupem do školy, a to pozorným sledováním, které však patří do rukou odborníka. Příznaky dysgrafie se i v předškolním věku mohou zaměnit s jinou poruchou. „Pro laika je těžké rozpoznat, zda se u dítěte jedná o problém vycházející z CNS. Některé projevy mohou být totiž shodné i v případě, že se jedná o grafomotorickou poruchu, která se již v předškolním věku může projevovat špatnou koordinací pohybů, dítě má problém při cvičení, padají mu věci z rukou a při hraní neustále preferuje pouze jednu činnost,“ vyjmenovává Jana Johnová.

Pokud se vám zdá, že vaše dítě může mít potíže se psaním, obraťte se na odborníky. V rámci systému základních škol jsou pro rodiče a žáky k dispozici soukromé nebo státní pedagogicko-psychologické poradny a prevence, kde odborným vyšetřením dítě diagnostikují. Výsledek je důležitý nejen pro rodiče, ale také pro učitele ve škole.

Termíny jako je dyslexie a dysgrafie nejsou výmyslem posledních let. Trpěli jimi i lidé v minulosti, často však byli označováni za hlupáky či lajdáky. Lidé s „dys“ můžou mít paradoxně vyšší IQ než lidé, kterým psaní (nebo čtení) nečiní potíže, a mohou být ve svém životě úspěšní.

Poradna

Dotaz | 21. 8. 2017

syn – 2.třída – vynechává písmena při diktátech

Dobrý den, paní doktorko, syn půjde do druhé třídy a již na konci první, při psaní celých vět v diktátech, vynechával písmenka. Každé slovo si přitom
Více
Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.
Dobrý den, nezmiňujete se o jiných potížích při čtení a psaní,  proto bych doporučila procvičovat analýzu a syntézu slov. Je však nutné postupovat od
Více