Dysgrafie: Co to je a co způsobuje?

První třída je náročná nejen pro dítě, ale i pro rodiče. Naučit se psát a číst je základním předpokladem fungování ve společnosti. Co když to pro dítě není zdaleka tak jednoduché? Co když je jeho písmo neupravené a nedokáže si vzpomenout, jaký tvar mají jednotlivá písmena? I tak se totiž může projevit dysgrafie.

Diagnóza se projevuje tak, že dítě slova často přepisuje, škrtá, píše pomalu, mimo řádek, písmo je roztřesené a držení pera bývá křečovité. Stává se, že se malý školák psaní vyhýbá, protože se za svoje písmo stydí. Jeho text je nečitelný i pro něj samotného navzdory snaze, kterou vynaložil. „Dysgrafie, na rozdíl od grafomotorické poruchy, vychází z CNS a úzce souvisí s jemnou motorikou. Dítě s dysgrafií má problém s vybavením grafické podoby některých písmen, obtížněji si je spojuje s odpovídající hláskou, pro zapamatování grafické podoby si musí tvar písmena automatizovat daleko četnějším opakováním,“ vysvětluje Jana Johnová, odbornice na správné psaní.

V některých případech je možné odhalit dysgrafii ještě před nástupem do školy, a to pozorným sledováním, které však patří do rukou odborníka. Příznaky dysgrafie se i v předškolním věku mohou zaměnit s jinou poruchou. „Pro laika je těžké rozpoznat, zda se u dítěte jedná o problém vycházející z CNS. Některé projevy mohou být totiž shodné i v případě, že se jedná o grafomotorickou poruchu, která se již v předškolním věku může projevovat špatnou koordinací pohybů, dítě má problém při cvičení, padají mu věci z rukou a při hraní neustále preferuje pouze jednu činnost,“ vyjmenovává Jana Johnová.

Pokud se vám zdá, že vaše dítě může mít potíže se psaním, obraťte se na odborníky. V rámci systému základních škol jsou pro rodiče a žáky k dispozici soukromé nebo státní pedagogicko-psychologické poradny a prevence, kde odborným vyšetřením dítě diagnostikují. Výsledek je důležitý nejen pro rodiče, ale také pro učitele ve škole.

Termíny jako je dyslexie a dysgrafie nejsou výmyslem posledních let. Trpěli jimi i lidé v minulosti, často však byli označováni za hlupáky či lajdáky. Lidé s „dys“ můžou mít paradoxně vyšší IQ než lidé, kterým psaní (nebo čtení) nečiní potíže, a mohou být ve svém životě úspěšní.

Poradna

Dotaz | 10. 10. 2017

Spravne drzeni????

na prvnim obrazku mate "spravne" drzeni, ale palec je vyrazne nize,nez ukazovacek.tudiz o spravne drzeni nejde.palec ma byt lehce vyse nez ukazovacek
Více
Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.
Dobrý den, děkujeme za upozornění. Souhlasím, že ukazováček nesmí být výrazně níže, protože tuto polohu dosáhne když je natažený, je třeba hlídat při
Více