Letní tábory – Nezlobte se na děti za chyby v dopisech

Letní tábor - kdo z nás ho alespoň jednou nezažil? Čas her a dobrodružství, ale především u mladších dětí také čas stýskání a psaní srdceryvných dopisů, nad nimiž se nám rodičům chce někdy i plakat.

Pokud je důvodem k pláči písmo našeho potomka nebo množství chyb, měli bychom si podle dětské psycholožky Martiny Bezpalcové dát pozor na to, abychom dítě v dopise, který píšeme my jemu, za tyto chyby nekárali.

„Přečte-li si dítě dopis zakončený slovy „Dávej si pozor na to, jak píšeš!“ nebo třeba „Po h, ch, k, r d, t n se píše y!“ nebude vnímat to, že jeho malá sestřička udělala první krůčky a že se na něj těšíte, ale to, že je kritizováno,“ říká Bezpalcová a upozorňuje na to, že tím můžeme dítě od dalšího psaní zcela odradit. „V dopise na tábor se o chybách v žádném případě nezmiňujte, naopak pochvalte dítěti milý a krásný dopis a dejte najevo, že jste z něj měli velkou radost,“ radí Bezpalcová s tím, že vhodné je kladení otázek, na které bude mít dítě chuť odpovídat, a tím bude motivováno i k napsání delšího dopisu.

Psycholožka Martina Bezpalcová také podotýká, abychom nezapomínali na to, že během prázdnin by mělo dítě především relaxovat a užívat si. „Dětský organismus není nastaven na permanentní stres, a po deseti měsících školy si zaslouží odpočinek.  Dítě by si mělo tábor hlavně užít. To, že se při něm i něčemu novému naučí, by mělo být pouze doprovodným efektem,“ upozorňuje Bezpalcová a dodává, že pokud chceme dítě na chyby v dopise upozornit, měli bychom to rozhodně udělat až po skončení tábora, nejlépe formou hry. K takové hře ovšem není podle psycholožky vhodné použít přímo dopis, který dítě napsalo, ale je lepší slova či spojení, v nichž dítě nejčastěji chybuje, přepsat a doplnit obrázky. „Můžeme pro dítě vytvořit jakousi omalovánku, jejíž součástí bude i pokyn k opravě a přepsání chybně napsaných slov,“ říká Bezpalcová a dodává, že tak nebude mít dítě pocit, že jde o učení, a nenuceně si procvičí nejen gramatiku, ale i tvary písmen.

„Prázdniny by skutečně měly sloužit především k načerpání sil do dalšího školního roku a pro většinu dětí je v tomto ohledu důležité nejen dobrodružství s vrstevníky, ale také zážitky, které prožijí spolu s rodiči!“ uzavírá Martina Bezpalcová.

 

Poradna

Dotaz | 21. 8. 2017

syn – 2.třída – vynechává písmena při diktátech

Dobrý den, paní doktorko, syn půjde do druhé třídy a již na konci první, při psaní celých vět v diktátech, vynechával písmenka. Každé slovo si přitom
Více
Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.
Dobrý den, nezmiňujete se o jiných potížích při čtení a psaní,  proto bych doporučila procvičovat analýzu a syntézu slov. Je však nutné postupovat od
Více