Příklady správného a špatného psaní

Příklady správného a špatného psaní

Správné psaní a především úchop psacích potřeb není tak jednoduchý, jak se může na první pohled zdát. Jste si opravdu jisti, že vaše dítě drží psací potřeby správně? Zjistě prostřednictvím následujících obrázků a rad, jak opravdu správně psát.

Správné a špatné držení psacích potřebVelký tlak na psací a kreslicí potřebyPísmoSprávné a špatné sezení

Správné a špatné držení psacích potřeb

Správné držení – špetkový úchop

Správné držení – špetkový úchop

Palec drží, prostředníček podpírá a ukazováček je položen lehce shora (lehké položení můžeme motivovat zobáním kuřátek a ukazováčkem na pero lehce poklepeme).

K nácviku je třeba dítě vědomě vést již v mateřské škole a doma (již od chvíle, kdy dítě poprvé bere psací a kreslicí potřeby do ruky a začíná tak s prvním kreslením – obvykle mezi 2. a 4. rokem).

Špatné držení – křečovité držení

Špatné držení – křečovité držení

Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá.

Špatné držení – hrníčkový úchop

Špatné držení – hrníčkový úchop

Palec drží, prsteníček podpírá a prostředníček s ukazováčkem jsou položeny shora.

Špatné držení – nízké křečovité držení

Špatné držení – nízké křečovité držení

Palec i ukazováček drží příliš křečovitě – velký tlak na pero, z toho důvodu se také ukazováček prohýbá, pero je drženo příliš nízko – blízko hrotu.

Špatné držení – špetkový úchop s palcem

Špatné držení – špetkový úchop s palcem

Prostředníček podpírá, ukazováček shora, ale palec je příliš vysunutý a ohnutý přes pero.

Špatné držení – protažená hrstička

Špatné držení – protažená hrstička

Prsty jsou oproti správnému držení protaženy, podpírá prsteníček.

Špatné držení – pěstičkový úchop

Špatné držení – pěstičkový úchop

Palec ohutý přes pero a ostatní prsty jsou sevřeny v pěst.

Špatné držení

Špatné držení

Hrot pera nesměřuje k rameni.

Velký tlak na psací a kreslicí potřeby

Přiměřený tlak na štětec

Přiměřený tlak na štětec

Malování štětcem je vhodné k uvolnění ruky. Správný tlak poznáme při malbě štětcem, kdy je stopa plynulá.

Velký tlak na štětec

Velký tlak na štětec

Nemá-li dítě ruku uvolněnou, příliš tlačí na psací potřeby. Velkým tlakem se štětiny štětce ohýbají. K uvolnění ruky a získání přiměřeného tlaku je malba štětcem velmi vhodná.

Písmo

Správný sklon písma

Správný sklon písma

Správný sklon písma se uvádí 75°, ale možné rozmezí je 60° – 90°. Ke správnému sklonu napomáhá dítěti natočení sešitu – pravák natáčí pravý roh směrem vzhůru.

Vějířovitý sklon písma

Vějířovitý sklon písma

Jedním z příkladů špatného sklonu je vějířovitý sklon, který může být způsoben i opomenutím natočení sešitu.

Roztřesené písmo

Roztřesené písmo

Velký tlak nebo křečovité držení psacích potřeb můžou být příčinou roztřeseného písma.

Správné a špatné sezení

Správné sezení

Správné sezení

Z bočního pohledu vidíme, že dítě sedí na celé židli – obě chodidla jsou celou plochou opřena o podlahu, paty jsou pod koleny. Důležitá je i vzdálenost hlavy od podložky a rovná záda.

Správné sezení

Správné sezení

Čelní pohled nám ukazuje vhodnou vzdálenost kolen (mezi kolena vložíme dvě pěsti – viz video č. 1). Ruka, která nepíše, přidržuje sešit.

Správné sezení

Správné sezení

Vzdálenost mezi hranou sedátka a podkoleními jamkami by měla být přibližně 5 cm.

Správné sezení

Správné sezení

Kolena by měla být od sebe na šíři dvou dětských pěstiček

Pokud dítě u psaní nebo kreslení špatně sedí, je vhodné nenásilnou formou toto sezení opravit. Nesmíme také zapomínat, že dítě vychováváme především příkladem.

Špatné sezení

Špatné sezení

Nohy zaháknuté za židličku

Špatné sezení

Špatné sezení

Noha natažená, pokřivená záda

Špatné sezení

Špatné sezení

Sezení na kraji židle, špatné postavení nohou

Špatné sezení

Špatné sezení

Levá ruka na horním okraji papíru psací plochy, hlava příliš nad papírem, kulatá záda (kyfotické držení)

 

Poradna

Kalinová Jiřina
Kalinová Jiřina
Dysgrafie

Dobrý den, učím na víceletém gymnáziu a v letošním školním…

Dobrý den, je složité poradit, když dítě osobně neznám.…

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Nastavení souborů cookies

Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies