Co by měly děti umět, než jdou do školy

Následující body nejsou výčtem všech dovedností, ale mají sloužit k určité orientaci rodičů, co by měl jejich předškolák přibližně zvládnout v době zápisu do školy.

U zápisu do školy se sleduje tzv. školní zralost dítěte. Tento pojem zahrnuje fyzickou, psychickou i sociální způsobilost dítěte (jde o fyzickou, psychickou, emocionální i sociální zralost organismu, znamená to tedy zralost centrální nervové soustavy). Učitel na základě rozhovoru a vyzkoušením např. některých z níže uvedených aktivit (nemusí být však zcela shodné) sleduje, zda bude dítě schopné zahájit školní docházku a zvládnout požadavky, které na něj v roli školáka budou kladeny. Vedle pojmu školní zralost se rodiče mohou setkat i s pojmem školní připravenost, který postihuje oblast schopností z hlediska vlivu prostředí a výchovy.

Co by mělo znát?

  • jméno a adresu svého bydliště, jména věk a povolání své rodiny
  • základní barvy, geometrické tvary, řadu čísel od jedné do deseti, části těla, zvířata, rostliny
  • zná základní znaky ročních období, začíná se orientovat ve dnech týdne

Co by mělo poznat a rozlišovat?

  • rozdíly v podobných obrázcích, vyhledá, který z obrázků do řady nepatří
  • pozná, který předmět je větší, který menší a složí je dle velikosti
  • pozná, co je na obrázku, převypráví příběh, zná básničky a umí je reprodukovat
  • pozná rub a líc, umí oděv obrátit, rozepne a zapne knoflíky, zip, zaváže si tkaničky
  • rozlišuje akusticky podobná slova, pozná slova shodná, a to i slova bez slovního významu (např. lev x les, veze x veze ale i kes x kes, jos x soj)

V čem by se mělo orientovat?

  • v časových pojmech – dnes, zítra, včera, ráno, večer, den, noc,
  • v prostoru – nahoře, dole, vedle, pod, nad, vpředu, vzadu, uprostřed, vpravo, vlevo, první, poslední, před, za …
  • • chápe příčinu a následek, analogii (ve dne je světlo x večer je …),

Co by mělo zvládat?

  • hry s prsty (vzájemné dotyky prstů pravé a levé ruky, dotyky palce s ostatními prsty dané ruky)
  • skákání po jedné noze
  • účastní se řízené činnosti, udrží pozornost již delší časový úsek, nenechá se vyrušit vnějšími podněty, nepřerušuje práci
  • respektuje autoritu, reaguje na pokyny a je schopné plnit přiměřené úkoly dle instrukcí
  • je schopné se odpoutat od rodičů – nepláče, komunikuje s dospělým.

Každá základní škola má na nováčky jiné požadavky a jiná kritéria, jak zjistit školní zralost. Přesto je výše zmíněný výčet orientačním bodem, jak zralost dítěte zjistit.

Poradna

Dotaz | 13. 4. 2017

syn 2.třída psaní slov dohromady

Dobrý den paní doktorko. Syn ve druhé třídě v přepisu ( tištěného textu do psané podoby) spojuje slova dohromady - příklad: nastromě nebo naopak je ro
Více
Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.
Dobrý den, špatný úchop se může projevit na úhlednosti písma, ale nebývá příčinou chybného psaní. Uvolnění kloubů – rameno – loket –
Více