poradna

Dotaz od: Dana | 10. 10. 2017
Spravne drzeni????

na prvnim obrazku mate „spravne“ drzeni, ale palec je vyrazne nize,nez ukazovacek.tudiz o spravne drzeni nejde.palec ma byt lehce vyse nez ukazovacek a dokonce prodavaji pastelky s vyrezy k nacviku teto polohy

Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.

Dobrý den,

děkujeme za upozornění. Souhlasím, že ukazováček nesmí být výrazně níže, protože tuto polohu dosáhne když je natažený, je třeba hlídat při kreslení a psaní polohu ukazováčku. Ukazováček musí být uvolněný a na psací potřebu položený v mírně pokrčené poloze. Velkou chybou je však i prohnutí ukazováčku, které vede ke křečovitému držení. Na fotografii v záložce příklady správného a špatného psaní je správná poloha ukazováčku dodržena a palec se nachází proti ukazováčku. Držení je také ovlivněno anatomickou strukturou ruky dítěte.

Pěkný den, JJ

 

Dotaz od: Petra | 27. 09. 2017
Psaní, čtení

Dobrý den, obracím se na Vás s trochu netypickým dotazem… ráda bych věděla, jak byste řešili situaci dnes. S nástupem do první třídy (r.1985), jsem psala levou rukou, byla jsem však vedená k tomu, že se píše pravou, dnes jsem přeučený přeučený pravák. Psala jsem zleva doprava a na konci řádku pak zpět, zrcadlově zprava doleva. To stejné i se čtením, ale také s matematikou. Mohu se prosím, zeptat, jak byste danou věci řešili dnes. U svého mladšího syna pozoruji stejné nastavení jako mám já, ráda bych se vyvarovala chyb a přístupu, který jsem si zažila já sama. děkuji za odpověď, petra

Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.

Dobrý den,

i v současné době je třeba zachovávat psaní ve všech předmětech pouze zleva. Rozdíl je asi v tom, že pedagogická veřejnost je více informována o tom, že levák zůstává levákem a nepřeučuje se. Pěkný den, JJ.

Dotaz od: Gabriela | 21. 08. 2017
syn – 2.třída – vynechává písmena při diktátech

Dobrý den, paní doktorko,
syn půjde do druhé třídy a již na konci první, při psaní celých vět v diktátech, vynechával písmenka. Každé slovo si přitom nahlas hláskuje, ale i přesto se stane, že mu hláska vypadne . Když si text pak po sobě nahlas kontroluje, přečte to ve správném znění, takže ani chybu nenajde. Píšeme denně i o prázdninách 2 – 3 věty, ale připadá mi, že se to míjí účinkem. Poradíte mi prosím, jak to můžeme natrénovat? Jak se naučit případně chyby najít? Děkuji

Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.

Dobrý den,

nezmiňujete se o jiných potížích při čtení a psaní,  proto bych doporučila procvičovat analýzu a syntézu slov. Je však nutné postupovat od slov jednoduchých s otevřenou slabikou (např. máma) a dále dle Slabikáře. Můžete hrou tak, že mluvíte cizí řečí: slovo hláskujete m-á-m-a. Syn musí slovo uhodnout = vyslovit. Pak to otočíte a např. táta bude hláskovat syn t-á-t-a a Vy budete hádat.

Pokud to bude Váš syn zvládat ústně, zkusíte to vždy u několika slov (3-4) i zapsat. Při následné kontrole zapsaného slova budete se synem kontrolovat tak, že slovo přečte celé, pak v něm každé písmeno přečte izolovaně a zároveň na něj ukáže. Je opravdu nutné začínat s jednoduchými slovy a postupovat podle metodiky čtení (to je již zmiňovaný postup podle Slabikáře). Nelze hned na začátku dávat slova dlouhá nebo se zavřenou slabikou. Je třeba se analýze a syntéze věnovat každý den, ale max. 10 minut.

 

Dotaz od: Jan Budík |
psaní číslic

Dobrý den.
Chtěl bych se zeptat, pro při procvičování číslic je naše dcera píše od spodu?

Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.

Dobrý den,

správný postup při psaní číslic je od jejich horní poloviny. Je třeba postup při psaní číslic přecvičit. 🙂

Dotaz od: Urbanová | 13. 04. 2017
syn 2.třída psaní slov dohromady

Dobrý den paní doktorko. Syn ve druhé třídě v přepisu ( tištěného textu do psané podoby) spojuje slova dohromady – příklad: nastromě nebo naopak je rozděluje: nastro mě. Tužku drží křečovitě a slovo nepíše jedním tahem. Písmo je vcelku úhledné. Bohužel psaní i malování je pro něj od malička jak za trest a i když přepisy procvičujeme, není zlepšení, naopak zhoršení. Prosím o radu, zda například špatný úchop pera může mít za následek i chybné psaní a zda mu můžeme pomoci například tím, že se vrátíme k procvičování prstů a správným úchopem. Děkuji Urbanová

Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.

Dobrý den,

špatný úchop se může projevit na úhlednosti písma, ale nebývá příčinou chybného psaní. Uvolnění kloubů – rameno – loket – zápěstí je vhodné.

Procvičení jemné motoriky je rovněž důležité a lze se k němu vrátit, ale musí to být pro dítě motivační. Proto doporučuji zvolit malbu štětcem a hru s barvou, aby dítě bylo vždy úspěšné a činnost ho bavila, a to v různých pozicích (na tabuli, na zemi, na stolku), aby se zapojily postupně všechny klouby. Jemná motorika může být více rozvíjena při manipulaci s různými stavebnicemi, které již mají menší díly.

Při přepisu slov je třeba nejprve slovní spojení (větu) přečíst a určit počet slov, přičemž každé slovo samostatně vyslovíme. Nejprve procvičujte tak, že slova spočítá, pak vysloví první a ihned ho zapíše, atd. U předložek stále upozorňujeme, že jde o předložku, která se čte se slovem dohromady, ale píše se zvlášť. Je vhodné i slova s předložkami takto trénovat samostatně – slovní spojení. Pak přistoupíme k jejich vyhledávání ve větách.

 

Vyplňte prosím položky formuláře

PhDr. Jana Johnová, Ph.D.

odborná garantka projektu

Odbornou garantkou projektu, která bude odpovídat na vaše otázky spojené s tematikou správného psaní, je PhDr. Jana Johnová, Ph.D..

PhDr. Jana Johnová, Ph.D.vystudovala PF UK v Praze obor učitelství 1. stupně a specializační studium výchovného poradenství. Je absolventkou doktorského studia zaměřeného na primární pedagogiku na téže fakultě. Od roku 2007 působí jako odborná asistentka na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, kde také vyučuje prvopočáteční čtení a psaní. Má dvacetiletou praxi vyučování na 1. stupni ZŠ, několik let byla členkou týmu okresních metodiků 1. stupně, pracovala jako výchovná poradkyně a koordinátorka ŠVP na ZŠ. Je spoluautorkou učebnic, pracovních listů a metodických příruček pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Více než deset let se zabývá lektorskou činností, ve které se zaměřuje na vzdělávání učitelů MŠ a 1. stupně ZŠ.

V poradně máte možnost vyhledat si odpovědi odborných garantů na dotazy související s tematikou správného psaní nebo položit dotaz nový.

K odeslání dotazu prosím použijte formulář v záložce Položit dotaz. Před odesláním otázky si projděte již zodpovězené dotazy a kapitolu Co rodiče zajímá – je možné, že odpověď na to, co vás zajímá, už byla zpracována. Odpovědi se snažíme odeslat vždy do týdne od obdržení dotazu. Odpověď vám přijde na e-mail vyplněný ve formuláři a dotazy, které budou zajímavé i pro ostatní čtenáře, zveřejníme v přehledu zodpovězených dotazů.

Na vaše otázky odpovídá odborná garantka portálu PhDr. Jana Johnová, Ph.D.

Poradna

Dotaz | 10. 10. 2017

Spravne drzeni????

na prvnim obrazku mate "spravne" drzeni, ale palec je vyrazne nize,nez ukazovacek.tudiz o spravne drzeni nejde.palec ma byt lehce vyse nez ukazovacek
Více
Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.
Dobrý den, děkujeme za upozornění. Souhlasím, že ukazováček nesmí být výrazně níže, protože tuto polohu dosáhne když je natažený, je třeba hlídat při
Více