JAK VYBRAT SPRÁVNÝ STŮL, ŽIDLI A ŠKOLNÍ TAŠKU

Jednou z věcí, které si zaslouží velkou pozornost při zařizování pracovního koutku, je způsob sezení dítěte. Správné sezení je důležité nejen pro efektivní nácvik psaní, ale především pro zdravý vývoj dětského pohybového systému.

Nevhodné uspořádání pracovního prostředí (rozumíme tím nesprávnou výšku či nastavení stolu a židličky) spolu s nesprávným sezením mohou zapříčinit vadné držení těla, rozvoj skoliózy a nezřídka také bolesti zad či hlavy.

Pro zdravý vývoj je třeba postupně učit dítě správnému sezení a průběžně toto sezení korigovat. Nohy se opírají celými ploskami o podložku, kolena jsou mírně od sebe – asi na šířku dvou pěstiček. Pánev je mírně překlopena dopředu, záda napřímená a brada mírně zasunutá směrem ke krku. Pokud dítě pracuje u stolu, sledujeme, aby celý trup lehce naklonilo dopředu k desce, přičemž jeho páteř bude vzpřímená – pozor na oblíbené „nahrbení“.

Základním předpokladem pro správné sezení je vhodný výběr a nastavení pracovního nábytku (židle a stolu). Jak doporučuje český výrobce školního a kancelářského nábytku Ing. Jiří Škopek ze společnosti SANTAL, za nejdůležitější považujeme optimální výšku židle, z které by dítě při sedu mělo dosáhnout celými chodidly na zem a zároveň by úhel, který svírají bérce a stehna, neměl být menší než 90 stupňů. Podstatná je také správná hloubka sedáku židle. Při sezení na celém sedadle jsou podkolenní jamky vzdáleny od okraje židle asi 5–10 cm. Okraj sedáku by měl být v ideálním případě zaoblený. Nedílnou součástí židle je také zádová opěrka, která dosahuje pouze pod lopatky dítěte. Vyšší opěradlo není pro dítě příliš vhodné, neboť svádí ke kyfotickému držení páteře (zhroucenému sezení). Správnému a zdravému sezení napomáhá také naklopení pracovní plochy stolu. Pro zjištění správné výšky pracovní plochy stolu stačí, sedí-li dítě na židli, která odpovídá jeho výšce, spustí uvolněné paže volně podél těla a následně v lokti sevře úhel 90°. Loket má být 2–3 cm pod úrovní vrchní části pracovní plochy. Naklopení pracovní plochy musí být jednoduché a rychlé v rozmezí 10–16 stupňů pro psaní a 35 stupňů pro čtení.

Správné sezení

Z bočního pohledu vidíme, že dítě sedí na celé židli – obě chodidla jsou celou plochou opřena o podlahu, paty jsou pod koleny. Důležitá je i vzdálenost hlavy od podložky.

Nevyhovující nábytek má opěradlo pro záda příliš vysoko, příliš hluboký sedák, nesprávnou výšku nebo vodorovnou pracovní plochu. Důsledky používání takového nábytku jsou: chybějící opora pro páteř nebo nohy a následné hrbení se u sezení, přetížení krční páteře a šíjových svalů, předsunování hlavy, poruchy zakřivení páteře, ztráta pozornosti, předčasná únava, bolesti zad a hlavy. Pro lidské tělo je naprosto přirozené často měnit polohu a nesetrvávat delší dobu na jednom místě. Při vykonávání práce, která vyžaduje soustředění, musí však tělo zaujmout relativně stabilní polohu. V této poloze se ovšem určité svalové skupiny zatěžují více a delší dobu staticky, zatímco jiné méně. Pokud tedy dítě nevykonává činnost, která je náročná na koordinaci a jemnou motoriku, jako jsou psaní nebo kreslení, je vhodné sed dynamizovat například sezením na balančním míči (gymballu) nebo jiném dostatečně variabilním sedacím nábytku (např. židle s odpruženou podnoží), který umožňuje tzv. dynamický systém sezení s možností střídání nejrůznějších poloh.

Při výběru nábytku je třeba volit vhodnou výšku

Vzhledem k růstu dítěte doporučujeme zakoupit na domácí použití židličku i stůl s možností výškového nastavení. U dětských židlí bohužel naprostá většina tzv. výškově nastavitelných neodpovídá požadavkům na ergonomii a nelze u nich regulovat hloubku sedáku. Je proto určitě lepší pořídit dítěti židličku odpovídající co možná nejlépe jeho výšce a věku, kompromisem pak mohou být alespoň speciální dětské židle s pístovou podnoží.

Podrobnější informace o správném sezení a prevenci či nápravě vadného držení těla poskytne každý fyzioterapeut při osobní konzultaci.

Názor fyzioterapeuta

„Poměr sedu k aktivnímu pohybu je nyní 10x větší než na začátku 20. století,“ tvrdí Mgr. Adéla Mikulová z Fyzio Office a dodává: „Jsme méně pohybliví i pružní, nad fyzickou prací převažuje práce duševní. Sedíme více než 8 hodin denně, většinou ve špatné pozici.“ Vyzdvihuje přitom důležitý fakt: „Stejnou tendenci pozorujeme i u dětí. Proto je správné sezení pro děti velice důležité.“

Fyzioterapeutka Bc. Hana Johnová dodává, že se vyplatí věnovat čas také výběru školní tašky. „Pro zdravý růst a správné držení těla nejsou vhodné tašky a brašny, které se nosí přes jedno rameno. Doručuji používat batohy se dvěma popruhy, které zajišťují symetrické zatížení pohybového aparátu dítěte,“ argumentuje fyzioterapeutka Hana Johnová. Popruhy na ramena by měly být dostatečně široké, aby se nezařezávaly, ideální je, pokud jsou anatomicky tvarované. Není dobré kupovat batohy, které nemají pevně vyztužená záda, nebo batohy konstruované na šířku (mají horizontální rozměr větší nežli vertikální). Tyto typy batohů neumožní vytvoření správné opory v oblasti bederní páteře. „Doporučuji vybírat školní tašku společně s dítětem, protože tak můžeme nejlépe posoudit, zda daný typ velikostně i proporčně odpovídá. Zaměřte svoji pozornost také na to, zda se dítě při nošení batohu cítí pohodlně,“ radí na závěr Hana Johnová.

Poradna

Dotaz | 13. 4. 2017

syn 2.třída psaní slov dohromady

Dobrý den paní doktorko. Syn ve druhé třídě v přepisu ( tištěného textu do psané podoby) spojuje slova dohromady - příklad: nastromě nebo naopak je ro
Více
Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.
Dobrý den, špatný úchop se může projevit na úhlednosti písma, ale nebývá příčinou chybného psaní. Uvolnění kloubů – rameno – loket –
Více