vynechávání čárek a háčků, pomalé tempo

vynechávání čárek a háčků, pomalé tempo

Veronika K.
Veronika K.
vynechávání čárek a háčků, pomalé tempo | 12. 11. 2014

Dobrý den,dcera chodí do 2. třídy a začali psát diktáty. Zapomíná hodně čárky a háčky a to i doma, kde má na to dostatek času. První třída jí šla bez problémů a nyní dostala už dvě trojky a je z toho velmi nešťastná. Může se jednat o nějakou poruchu učení? Nemáme jí nechat vyšetřit? Čtení jí jde docela dobře, jen si občas plete b a d. Dál jsem se chtěla zeptat, zda jde zlepšit pomalé tempo. Paní učitelka nám dává pravidelně ústní hodnocení a neustále opakuje, že je dcera výrazně pomalá. Já jí domlouvám, ale nejspíš to k ničemu není. Chodí to spojené třídy prvňáků a druháků a často sleduje, co dělají ostatní a nedělá svou práci. Někdy je zasněná a kouká z okna. Přemýšlela jsem kvůli tomu, než nastoupila do školy, o odkladu, ale paní učitelka mi u zápisu řekla, že je odklad zbytečný, že to zvládne. Teď to ale také neustále uvádí v ústním hodnocení jako problém. Děkuji za odpověď.

Dobrý den,


při vynechávání háčků a čárek můžeme postupovat tak, že nacvičujeme jejich psaní ihned po napsání slabiky. Další pomocí je vedení dítě k sebekontrole, což je možné v tomto věku trénovat. Napsaný text učíme dítě analyzovat - číst po slabikách a čtení délky přehánět. Můžeme vyzkoušet i práci se bzučákem.


Učivo o délce samohlásek se vyučuje na začátku druhého ročníku, proto není v tuto chvíli ještě dostatečně zafixováno, ale pokud ve škole nácvik nestačí, je třeba více trénovat doma. Vhodné je i čtení slov tvarově podobných, které se liší délkou samohlásky např. pila x píle, hračka x hráčka.


Pokud se jedná zatím o diakritku a nejsou četnější další chyby, není v tuto chvíli nutné vyhledávat pomoc PPP. V případě, že by i po zacvičení tohoto učiva přetrvával problém, konzultujte možnosti s paní učitelkou a je možné oslovit i odborníka v PPP.


Rada ohledně pomalého tempa je složitá, protože může zde jít o vliv více faktorů. Ale pracovat se dá tak, že dítěti může být ve škole o kousek krácena samostatná práce. Je však třeba trvat na jejím dokončení ve zkrácené podobě. U diktátů se dá velmi pozvolně zvyšovat tempo. Určitě je třeba motivovat k dokončení úkolů a nepřenášet na dítě nervozitu z jeho pomalého tempa. Jde tedy o to, aby se i rodiče obrnili trpělivostí.

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu

Další dotazy

Kontaktní formulář

Všechny položky jsou povinné
Souhlasím se zpracováním osobních údajů
Používáním webu vyjadřujete souhlas s použitými cookies. Další informace