UVOLŇOVACÍ CVIKY – PŘEDLOHY

Uvolňovací cviky jsou důležitou součástí při přípravě dítěte pro psaní. S jejich pomocí dochází k postupnému uvolnění ruky, které je důležité, aby dítě nepsalo křečovitě nebo příliš netlačilo na psací potřeby, ale také k nácviku jednotlivých tahů potřebných k psaní písmen.

Před vlastním prováděním uvolňovacích cviků je vhodné procvičit celou paži. K tomu lze využít například kreslení osmiček ve vzduchu celou rukou, pak zapojením pouze předloktí a v závěru pohybem zápěstí nad papírem (viz lekce č. 1 – BRUSLAŘ). Dále lze využít cviků z videozáznamu.

Děti mají možnost v těchto lekcích dokreslovat obrázky, ale také si je mohou vybarvovat. K nácviku správného pohybu je vhodné nejprve vyzkoušet tah ve vzduchu nad obrázkem, pak obtáhnout předkreslené a na závěr ho dokreslit. U některých obrázků je možné tah i několikrát opakovat. Lekce jsou tvořeny tak, aby dítě postupovalo od jednoduššího ke složitějšímu. Pořadí však není závazné a rodič i učitel mohou vybírat to, co je třeba s dítětem více procvičovat. Pro pestrost a možnost výběru naleznete v některých lekcích podobné tahy motivované různými obrázky.
Doufáme, že tyto obrázky se budou začínajícím písařům líbit a vzbudí u nich i zájem o kreslení. Autorkou lekcí je Jana Johnová.

2589_KK__10_525891002
Foto 1: Parfémované fixy s ovocnou vůní děti uvítají

Lekce 1 – Bruslař

 bruslar
Dráhu bruslaře kreslete několikrát celou paží, pak předloktím ve vzduchu. Nakonec obtahujte fixem na papír.

Lekce 2 – Slunečnice

dokresli_slunecnici

Dokresli semínka slunečnicím podle předlohy.

Lekce 3 – Makovice

dokresli_mak

Dokresli mák padající z makovic podle předlohy.

Lekce 4 – Krokodýli

krokodyli

Dokresli krokodýlům ostré šupiny na hřbetu podle předlohy.

Lekce 5 – Krtina

dokresli_krtinu

Dokresli krtkovi krtinu podle předlohy.

Lekce 6 – Déšť

dokresli_dest

Dokresli z mraků padající kapky deště.

Lekce 7 – Žabky

zabky
Dokresli vlnky pod žabky podle předlohy.

Lekce 8 – Slunce

dokresli_slunce

Dokresli sluníčku paprsky.

Lekce 9 – Loďky

lodky

Dokresli vlnky za loďky podle předlohy.

Lekce 10 – Drak

drak

Dokresli drakovi zuby a zubatý hřebínek podle předlohy.

Lekce 11 – Stromy

stromy

Dokresli stromům korunu krouživými pohyby podle předlohy.

Lekce 12 – Koleje

vlak

Dokresli koleje pomocí rovných čar dle předlohy.

Lekce 13 – Pavučina

pavucina

Dokresli pavoukovi pavučinu ve směru šipky podle předlohy.

Lekce 14 – Šnečci

sneci

Dokresli šnečkům ulity ve směru šipky dle předlohy.

Lekce 15 – Listy

listy

Dokresli listy ve směru šipky podle předlohy.

Lekce 16 – Balónky

balonky

Dokresli ke každé šňůrce balónek podle předlohy.

Lekce 17 – Rybičky

rybicky

Dokresli k rybičkám vlnky, od každé tečky jedním tahem podle předlohy.

Lekce 18 – Houby

houby

Dokresli houbám klobouky pomocí obloučků podle předlohy.

Lekce 19 – Ovečky

ovecky

Dokreslil ovečkám vlnu pomocí spirálek podle předlohy.

Lekce 20 – Koťátko

kotatko

Dokresli klubíčka jedním tahem podle předlohy.

Lekce 21 – Parašutisti

parasutisti

Dokresli parašutistům padáky podle předlohy.

Lekce 22 – Ploty

ploty

Dokresli k domečkům ploty pomocí rovných čárek podle předlohy.

Lekce 23 – Kytičky

kyticky

Dokresli kytičkám okvětní lístky a listy podle předlohy.

Lekce 24 – Smrky

smrky

Dokresli smrkům větve dle předlohy.

Lekce 25 – Telefony

telefony

Spoj telefony se sluchátky pomocí zakroucené telefonní sňůry dle předlohy.

Poradna

Dotaz | 13. 4. 2017

syn 2.třída psaní slov dohromady

Dobrý den paní doktorko. Syn ve druhé třídě v přepisu ( tištěného textu do psané podoby) spojuje slova dohromady - příklad: nastromě nebo naopak je ro
Více
Odpověď PhDr. Jany Johnové Ph.D.
Dobrý den, špatný úchop se může projevit na úhlednosti písma, ale nebývá příčinou chybného psaní. Uvolnění kloubů – rameno – loket –
Více