Tipy na procvičení grafomotoriky u předškoláků

Tipy na procvičení grafomotoriky u předškoláků

Důležité je trávit s předškolákem čas, aby si zvykl na učení a povinnosti. Po nástupu do školy a při psaní domácích úkolů to potom bude přirozenější a jednodušší – jednak pro dítě, ale i pro rodiče. Zejména v prvních měsících školy čeká obě strany těžké období, které se bude vyžadovat ze strany rodičů velkou trpělivost
a mimořádně hodně času věnovanému prvňáčkovi.

Špetkový úchop

Předpokladem pěkného a správného psaní je úspěšné zvládnutí grafomotorických znalostí (soubor psychomotorických činnosti vykonávaných při psaní nebo kreslení) a hlavně osvojení si správného držení psacích potřeb. „Pro lidskou ruku je jen jeden úchop, který je pro ni nejpřirozenější a to je špetkový úchop. Při něm je psací pomůcka položená na prsteníčku a palec s ukazováčkem ji jen přidržují. Pro psaní je však důležité mít rozvinutou jemnou motoriku – pohyb prstů, ale i hrubou motoriku, což je uvolněné rameno, loket a zápěstí. “ vysvětluje odbornice na správné psaní Jana Johnová. K nácviku špetkového úchopu je potřeba vést dítě už v mateřské škole a doma už od chvíle, kdy začíná s prvním kreslením – obvykle mezi 2. a 4. rokem.

K rozvoji správných návyků slouží například i nácvikový adaptér, který se umístí na značkovače Mini Colours a vytvoří tak dokonalou pomůcku pro nacvičení správné grafomotoriky předškoláků nebo poslouží jako pomůcka pro děti s potížemi při psaní. Sada obsahuje 8 barevných značkovačů a 4 nácvikové adaptéry a je možné ji koupit v papírnictví po celé České republice.

3608-8070_tp_adapter_780700802a

Hravou formou

Trénovat s předškolákem grafomotoriku můžete i hravou formou, například:

  • S využitím různých sešitů s předkreslenými uvolňovacími cviky. Některé z nich v podobě různých obrázků můžete vytisknout i z webových stránek www.jak-spravne-psat.cz
  • Bludiště – dítě hledá cestu z bludiště ven. Existují i taková bludiště, kde nalezená cesta ven představuje nějaký obrázek.
  • Skládání – stavebnice, kostky, s nimiž může dítě manipulovat, skládat a zase rozkládat. Na rozvoj grafomotoriky nemusí brát dítě do ruky jen tužku, vhodné jsou i jiné hry – například provlékání korálků, modelína, stříhání nůžkami, hra Mikádo apod. Důležité je, aby danou činnost dítě vnímalo pozitivně, aby ho bavila a cítilo, že se mu v ní daří.

 

Poradna

Pája
Pája
Nevím jestli je dyslektik?

Můj bratk chodí to třetí třídy.Je sice začátek školního…

Dobrý den, pokud má žák ve třetí třídě obtíže, které jsou…

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Nastavení souborů cookies

Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies