ABY PSANÍ NEBOLELO

ABY PSANÍ NEBOLELO

Proto je potřeba hodnotit nejen výsledek činnosti, ale také její průběh. Tyto děti jsou schopné naučit se velmi pěkné tvary písmen, ale na psaní potřebují vynaložit příliš velké úsilí, což se později může projevit především v nedostatečné rychlosti.

Jana psala na začátku první třídy moc pěkně, její písmenka byla téměř přesnou kopií těch v písance a já jsem byla pyšná, že je tak šikovná,“ vypráví maminka malé Janičky, ale vzápětí si postěžuje, že v druhém pololetí se výrazně zhoršila. „Najednou jsem měla pocit, jako by se přestala snažit. Domácí úkoly měla stále pěkné, ale ve škole buď nestihla půlku cvičení, nebo ho naškrábala hůř než kocour.“

Drží pero jako prase kružítko, tlačí na něj a strašně dlouho jí trvá, než namaluje jedno písmenko,“ skáče mamince do řeči Janiččin tatínek a rozčiluje se, že když chce po Janičce, aby opsala jednu stránku, trvá jí to celé odpoledne.

Pokud necháme dítě s grafomotorickými problémy opisovat celou stránku, moc mu tím nepomůžeme. „U dítěte, které má problémy s grafomotorikou, je třeba dodržovat metodický postup, přičemž důsledně procvičujeme narušenou funkci každý den. Dbáme na postupné uvolnění ruky od ramene až po zápěstí. Následně procvičujeme jemnou motoriku. Správný úchop můžeme trénovat za pomoci adaptéru, ale lze využít i překládání drobných předmětů se zapojením 1. až 3. prstu,“ vysvětluje Jana Johnová, specialistka na zdravé a správné psaní, a pokračuje: “Prsteníček a malíček zaměstnáme například přidržováním papírové kuličky. Rozvoj grafomotoriky podporuje modelování s využitím různých modelovacích hmot, vzájemné dotyky prstů, házení a chytání míčků a různé aktivity zaměřené na jemnou motoriku: navlékání korálků, skládání mozaiky, kostek, vytrhávání a muchlání papíru apod. Těchto aktivit je opravdu celá řada. Důležitý je i rozvoj rytmu. Pro malé děti je ideální spojení pohybu s říkankami.“

jsp6
Foto 1 : K nácviku správného úchopu pomůže adaptér (Centropen)

Mezi další aktivity, které velmi pomáhají k uvolnění, patří například hra na hadrového panáčka. Pokud má vaše dítě problémy při psaní či kreslení, můžete právě touto hrou zahájit procvičování grafomotoriky. Dítě se položí na podlahu a snaží se uvolnit tak, aby jeho končetiny byly jako ty u hadrové panenky. Můžete mu zkusit ruku či nohou zatřepat, zvednout ji a pustit. Uvidíte, že to dítě bude bavit a navíc se skvěle uvolní pro další procvičování.

Při samotném procvičování pak pracujte s dostatečně velkou kreslicí plochou a nezapomeňte na vhodné psací potřeby, které budou stimulovat správný úchop a pomáhat k uvolnění ruky.

Autor: Helena Koutková

 

Poradna

Ivana
Ivana
1.třída - syn je pomalý

Dobrý den, syn nyní nastoupil do 1.třídy (šel o rok déle,…

Dobrý den, s Vaším problémem Vám asi příliš nepomohu.…

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Nastavení souborů cookies

Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies