U zápisu do školy se sleduje tzv. školní zralost dítěte. Tento pojem zahrnuje fyzickou, psychickou i sociální způsobilost dítěte (jde o fyzickou, psychickou, emocionální i sociální zralost organismu, znamená to tedy zralost centrální nervové soustavy). Učitel na základě rozhovoru a vyzkoušením např. některých z níže uvedených aktivit (nemusí být však zcela shodné) sleduje, zda bude dítě schopné zahájit školní docházku a zvládnout požadavky, které na něj v roli školáka budou kladeny. Vedle pojmu školní zralost se rodiče mohou setkat i s pojmem školní připravenost, který postihuje oblast schopností z hlediska vlivu prostředí a výchovy.
Co by mělo znát?
- jméno a adresu svého bydliště, jména věk a povolání své rodiny
- základní barvy, geometrické tvary, řadu čísel od jedné do deseti, části těla, zvířata, rostliny
- zná základní znaky ročních období, začíná se orientovat ve dnech týdne
Co by mělo poznat a rozlišovat?
- rozdíly v podobných obrázcích, vyhledá, který z obrázků do řady nepatří
- pozná, který předmět je větší, který menší a složí je dle velikosti
- pozná, co je na obrázku, převypráví příběh, zná básničky a umí je reprodukovat
- pozná rub a líc, umí oděv obrátit, rozepne a zapne knoflíky, zip, zaváže si tkaničky
- rozlišuje akusticky podobná slova, pozná slova shodná, a to i slova bez slovního významu (např. lev x les, veze x veze ale i kes x kes, jos x soj)
V čem by se mělo orientovat?
- v časových pojmech – dnes, zítra, včera, ráno, večer, den, noc,
- v prostoru – nahoře, dole, vedle, pod, nad, vpředu, vzadu, uprostřed, vpravo, vlevo, první, poslední, před, za …
- chápe příčinu a následek, analogii (ve dne je světlo x večer je …),
Co by mělo zvládat?
- hry s prsty (vzájemné dotyky prstů pravé a levé ruky, dotyky palce s ostatními prsty dané ruky)
- skákání po jedné noze
- účastní se řízené činnosti, udrží pozornost již delší časový úsek, nenechá se vyrušit vnějšími podněty, nepřerušuje práci
- respektuje autoritu, reaguje na pokyny a je schopné plnit přiměřené úkoly dle instrukcí
- je schopné se odpoutat od rodičů – nepláče, komunikuje s dospělým.
Každá základní škola má na nováčky jiné požadavky a jiná kritéria, jak zjistit školní zralost. Přesto je výše zmíněný výčet orientačním bodem, jak zralost dítěte zjistit.