Co by měly děti umět, než jdou do školy

Co by měly děti umět, než jdou do školy

U zápisu do školy se sleduje tzv. školní zralost dítěte. Tento pojem zahrnuje fyzickou, psychickou i sociální způsobilost dítěte (jde o fyzickou, psychickou, emocionální i sociální zralost organismu, znamená to tedy zralost centrální nervové soustavy). Učitel na základě rozhovoru a vyzkoušením např. některých z níže uvedených aktivit (nemusí být však zcela shodné) sleduje, zda bude dítě schopné zahájit školní docházku a zvládnout požadavky, které na něj v roli školáka budou kladeny. Vedle pojmu školní zralost se rodiče mohou setkat i s pojmem školní připravenost, který postihuje oblast schopností z hlediska vlivu prostředí a výchovy.

Co by mělo znát?

  • jméno a adresu svého bydliště, jména věk a povolání své rodiny
  • základní barvy, geometrické tvary, řadu čísel od jedné do deseti, části těla, zvířata, rostliny
  • zná základní znaky ročních období, začíná se orientovat ve dnech týdne

Co by mělo poznat a rozlišovat?

  • rozdíly v podobných obrázcích, vyhledá, který z obrázků do řady nepatří
  • pozná, který předmět je větší, který menší a složí je dle velikosti
  • pozná, co je na obrázku, převypráví příběh, zná básničky a umí je reprodukovat
  • pozná rub a líc, umí oděv obrátit, rozepne a zapne knoflíky, zip, zaváže si tkaničky
  • rozlišuje akusticky podobná slova, pozná slova shodná, a to i slova bez slovního významu (např. lev x les, veze x veze ale i kes x kes, jos x soj)

V čem by se mělo orientovat?

  • v časových pojmech – dnes, zítra, včera, ráno, večer, den, noc,
  • v prostoru – nahoře, dole, vedle, pod, nad, vpředu, vzadu, uprostřed, vpravo, vlevo, první, poslední, před, za …
  • chápe příčinu a následek, analogii (ve dne je světlo x večer je …),

Co by mělo zvládat?

  • hry s prsty (vzájemné dotyky prstů pravé a levé ruky, dotyky palce s ostatními prsty dané ruky)
  • skákání po jedné noze
  • účastní se řízené činnosti, udrží pozornost již delší časový úsek, nenechá se vyrušit vnějšími podněty, nepřerušuje práci
  • respektuje autoritu, reaguje na pokyny a je schopné plnit přiměřené úkoly dle instrukcí
  • je schopné se odpoutat od rodičů – nepláče, komunikuje s dospělým.

Každá základní škola má na nováčky jiné požadavky a jiná kritéria, jak zjistit školní zralost. Přesto je výše zmíněný výčet orientačním bodem, jak zralost dítěte zjistit.

 

Poradna

Klára
Klára
syn 3. třída

Dobrý den, můj syn je levák. Od první třídy měli paní…

Dobrý den, problém se psaním nebude pouze ve změně…

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu
Používáním webu vyjadřujete souhlas s použitými cookies. Další informace