Důležité je trávit s předškolákem čas, aby si zvykl na učení a povinnosti. Po nástupu do školy a při psaní domácích úkolů to potom bude přirozenější a jednodušší – jednak pro dítě, ale i pro rodiče. Zejména v prvních měsících školy čeká obě strany těžké období, které se bude vyžadovat ze strany rodičů velkou trpělivost
a mimořádně hodně času věnovanému prvňáčkovi.
Špetkový úchop
Předpokladem pěkného a správného psaní je úspěšné zvládnutí grafomotorických znalostí (soubor psychomotorických činnosti vykonávaných při psaní nebo kreslení) a hlavně osvojení si správného držení psacích potřeb. „Pro lidskou ruku je jen jeden úchop, který je pro ni nejpřirozenější a to je špetkový úchop. Při něm je psací pomůcka položená na prsteníčku a palec s ukazováčkem ji jen přidržují. Pro psaní je však důležité mít rozvinutou jemnou motoriku – pohyb prstů, ale i hrubou motoriku, což je uvolněné rameno, loket a zápěstí. “ vysvětluje odbornice na správné psaní Jana Johnová. K nácviku špetkového úchopu je potřeba vést dítě už v mateřské škole a doma už od chvíle, kdy začíná s prvním kreslením – obvykle mezi 2. a 4. rokem.
K rozvoji správných návyků slouží například i nácvikový adaptér, který se umístí na značkovače Mini Colours a vytvoří tak dokonalou pomůcku pro nacvičení správné grafomotoriky předškoláků nebo poslouží jako pomůcka pro děti s potížemi při psaní. Sada obsahuje 8 barevných značkovačů a 4 nácvikové adaptéry a je možné ji koupit v papírnictví po celé České republice.
Hravou formou
Trénovat s předškolákem grafomotoriku můžete i hravou formou, například:
- S využitím různých sešitů s předkreslenými uvolňovacími cviky. Některé z nich v podobě různých obrázků můžete vytisknout i z webových stránek www.jak-spravne-psat.cz
- Bludiště – dítě hledá cestu z bludiště ven. Existují i taková bludiště, kde nalezená cesta ven představuje nějaký obrázek.
- Skládání – stavebnice, kostky, s nimiž může dítě manipulovat, skládat a zase rozkládat. Na rozvoj grafomotoriky nemusí brát dítě do ruky jen tužku, vhodné jsou i jiné hry – například provlékání korálků, modelína, stříhání nůžkami, hra Mikádo apod. Důležité je, aby danou činnost dítě vnímalo pozitivně, aby ho bavila a cítilo, že se mu v ní daří.