Tipy na procvičení grafomotoriky u předškoláků

Tipy na procvičení grafomotoriky u předškoláků

Důležité je trávit s předškolákem čas, aby si zvykl na učení a povinnosti. Po nástupu do školy a při psaní domácích úkolů to potom bude přirozenější a jednodušší – jednak pro dítě, ale i pro rodiče. Zejména v prvních měsících školy čeká obě strany těžké období, které se bude vyžadovat ze strany rodičů velkou trpělivost
a mimořádně hodně času věnovanému prvňáčkovi.

Špetkový úchop

Předpokladem pěkného a správného psaní je úspěšné zvládnutí grafomotorických znalostí (soubor psychomotorických činnosti vykonávaných při psaní nebo kreslení) a hlavně osvojení si správného držení psacích potřeb. „Pro lidskou ruku je jen jeden úchop, který je pro ni nejpřirozenější a to je špetkový úchop. Při něm je psací pomůcka položená na prsteníčku a palec s ukazováčkem ji jen přidržují. Pro psaní je však důležité mít rozvinutou jemnou motoriku – pohyb prstů, ale i hrubou motoriku, což je uvolněné rameno, loket a zápěstí. “ vysvětluje odbornice na správné psaní Jana Johnová. K nácviku špetkového úchopu je potřeba vést dítě už v mateřské škole a doma už od chvíle, kdy začíná s prvním kreslením – obvykle mezi 2. a 4. rokem.

K rozvoji správných návyků slouží například i nácvikový adaptér, který se umístí na značkovače Mini Colours a vytvoří tak dokonalou pomůcku pro nacvičení správné grafomotoriky předškoláků nebo poslouží jako pomůcka pro děti s potížemi při psaní. Sada obsahuje 8 barevných značkovačů a 4 nácvikové adaptéry a je možné ji koupit v papírnictví po celé České republice.

3608-8070_tp_adapter_780700802a

Hravou formou

Trénovat s předškolákem grafomotoriku můžete i hravou formou, například:

  • S využitím různých sešitů s předkreslenými uvolňovacími cviky. Některé z nich v podobě různých obrázků můžete vytisknout i z webových stránek www.jak-spravne-psat.cz
  • Bludiště – dítě hledá cestu z bludiště ven. Existují i taková bludiště, kde nalezená cesta ven představuje nějaký obrázek.
  • Skládání – stavebnice, kostky, s nimiž může dítě manipulovat, skládat a zase rozkládat. Na rozvoj grafomotoriky nemusí brát dítě do ruky jen tužku, vhodné jsou i jiné hry – například provlékání korálků, modelína, stříhání nůžkami, hra Mikádo apod. Důležité je, aby danou činnost dítě vnímalo pozitivně, aby ho bavila a cítilo, že se mu v ní daří.

 

Poradna

Alena
Alena
psací náčiní

V dnešní době je na trhu velké množství per pro děti.…

Dobrý den, na trhu je dnes opravdu velký výběr. Já mám…

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu
Používáním webu vyjadřujete souhlas s použitými cookies. Další informace