vynechávání čárek a háčků, pomalé tempo

vynechávání čárek a háčků, pomalé tempo

Veronika K.
Veronika K.
vynechávání čárek a háčků, pomalé tempo | 12. 11. 2014

Dobrý den,dcera chodí do 2. třídy a začali psát diktáty. Zapomíná hodně čárky a háčky a to i doma, kde má na to dostatek času. První třída jí šla bez problémů a nyní dostala už dvě trojky a je z toho velmi nešťastná. Může se jednat o nějakou poruchu učení? Nemáme jí nechat vyšetřit? Čtení jí jde docela dobře, jen si občas plete b a d. Dál jsem se chtěla zeptat, zda jde zlepšit pomalé tempo. Paní učitelka nám dává pravidelně ústní hodnocení a neustále opakuje, že je dcera výrazně pomalá. Já jí domlouvám, ale nejspíš to k ničemu není. Chodí to spojené třídy prvňáků a druháků a často sleduje, co dělají ostatní a nedělá svou práci. Někdy je zasněná a kouká z okna. Přemýšlela jsem kvůli tomu, než nastoupila do školy, o odkladu, ale paní učitelka mi u zápisu řekla, že je odklad zbytečný, že to zvládne. Teď to ale také neustále uvádí v ústním hodnocení jako problém. Děkuji za odpověď.

Dobrý den,


při vynechávání háčků a čárek můžeme postupovat tak, že nacvičujeme jejich psaní ihned po napsání slabiky. Další pomocí je vedení dítě k sebekontrole, což je možné v tomto věku trénovat. Napsaný text učíme dítě analyzovat - číst po slabikách a čtení délky přehánět. Můžeme vyzkoušet i práci se bzučákem.


Učivo o délce samohlásek se vyučuje na začátku druhého ročníku, proto není v tuto chvíli ještě dostatečně zafixováno, ale pokud ve škole nácvik nestačí, je třeba více trénovat doma. Vhodné je i čtení slov tvarově podobných, které se liší délkou samohlásky např. pila x píle, hračka x hráčka.


Pokud se jedná zatím o diakritku a nejsou četnější další chyby, není v tuto chvíli nutné vyhledávat pomoc PPP. V případě, že by i po zacvičení tohoto učiva přetrvával problém, konzultujte možnosti s paní učitelkou a je možné oslovit i odborníka v PPP.


Rada ohledně pomalého tempa je složitá, protože může zde jít o vliv více faktorů. Ale pracovat se dá tak, že dítěti může být ve škole o kousek krácena samostatná práce. Je však třeba trvat na jejím dokončení ve zkrácené podobě. U diktátů se dá velmi pozvolně zvyšovat tempo. Určitě je třeba motivovat k dokončení úkolů a nepřenášet na dítě nervozitu z jeho pomalého tempa. Jde tedy o to, aby se i rodiče obrnili trpělivostí.

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu

Další dotazy

Kontaktní formulář

Všechny položky jsou povinné
Souhlasím se zpracováním osobních údajů

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Nastavení souborů cookies

Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies