grafomotorika | 27. 05. 2016
Dobrý den, chtěla jsem Vás poprosit o radu. Dcerka bude mít na začátku června 6 roků. Od malička je plachá, déle jí trvá přivykání. Paní učitelka ve školce nás vloni v prosinci upozornila, že pokud půjde v září do školy, tak musí více procvičovat grafomotoriku. Úchop má dobrý, jen ukazováček občas posouvá víc dopředu, ale odklání tužku od ramene, ke konci řádku už někdy vyvrací zápěstí . Snažila jsem se tedy postupovat od nejjednodužších prvků uvol. cviků, a to se jí už daří. Umí i zuby a kličky, jen v řádku je to horší. Vlnovka nic moc. V kroužku předškoláčků ale některé děti měly tvary jako natištěnou předlohu, některé byly hbitější. Dcera má zkříženou lateralitu (P ruka/L oko). Omalovánky nevyhledává, když si vykresluje jen tak, občas přečárne obrysy. Ale kreslí ráda. Odmalička jsme hodně malovali štětcem, kreslení moc nevyhledávala, ale za poslední půlrok se to hodně změnilo. Jako by ke kreslení dozrála. Často si něco maluje, obrázky jsou zdařilé, barevné, s různorodějšími náměty, čmárá si do deníčku, má zájem o opisování tiskacích písmen, většinu už si vybaví sama. Ale grafomotorické cviky ji moc nebaví, vidí, že to není úplně jako předloha. Na nástěnce ve školce jsou obrázky starších podzimních holčiček ale občas zdařilejší, občas mě překvapí i mladší děti prvky, které dcerka v jejich věku ovládala s těží. Byli jsme v PPP, pro posouzení školní zralosti, paní říkala, že všechny předškolní dovednosti a vědomosti, které s ní prošla ovládá výborně, jen má pomalé tempo, odpověď si promýšlí. Obrázek postavy a domu zdařilý. Zvýšený tlak u lomené čáry. Ještě neumí ř. V závěru vyšetření uvedla, že bylo zjištěno jen dílčí oslabení v oblasti grafomotoriky a výslovnosti. A že je riziko, že by dcera pro nedostatky v práceschopnosti a nezralost osobnosti podávala ve škole podvýkon. Já jsem levák, vždy jsem psávala pomalu, manžel měl ze psaní v 2. třídě 2. Nakonec oba máme VŠ. Zajímalo by mě, zda naší dcerce rok odkladu pomůže k dozrání grafomotoriky, nebo už se to srovná při cvičení třeba na podzim, nebo už to tak bude, že má grafomotoriku horší. Netoužím po tom, aby psala úplně krasopisně, ale vím, že pokud se dítě musí moc soustředit na to, jak písmena psát, tak už třeba nemá tolik času na kontrolu toho co píše. Ve škole jí přeji úspěch, protože všechno intenzívně prožívá. Předem děkuji za odpověď, mrzí mě, že jsem vaše stránky nenašla dřív. S pozdravem Míša.