Manuální zručnost – jak jí procvičit?

Manuální zručnost – jak jí procvičit?

Příklady domácích činností, které rozvíjí zručnost, a můžete je svěřit svým potomkům

  • Vaření (solení, přisypávání ingrediencí při pečení, míchání těsta, vykrajování, motání vánočky, rozmíchání vajíčka apod.) – oblíbená činnost zejména holčiček, které se rády „motají“ v kuchyni a pomáhají
  • Oblékání (ponožek, rozepínání zipů, knoflíků, zavazování tkaniček, oblékání panenek, apod.) – při oblékání je zejména u mladších dětí nutná menší asistence dospělého, čím je však dítě starší a blíží se mu nástup do školy, mělo by být v oblékání zcela samostatné
  • Uklízení (zametání, kolíčkování prádla, muchlání odpadků, stírání prachu z drobností na poličce apod.) – zde buďte trpěliví, i když dítě smete odpad mimo lopatku a prádlo spadne ze šňůry
  • Drobné máchání – přemáchnout a vyždímat zašpiněný hadřík je další činnost, kde můžou Vaši potomci projevit svou šikovnost
  • Zavírání/otevírání lahví a zavařovacích sklenic – činnosti, kde se projeví zručnost a síla, přenechte malým chlapcům, kteří se zde mohou předvést v plné parádě
  • Zamykání/odemykání dveří
  • Práce s domácím nářadím

Příklady tvořivých činností, kde se rozvíjí zručnost

  • Mačkání papírů a škubání papírů
  • Obtiskování razítek
  • Střihání a lepení – začněte u jednodušších tvarů
  • Skládání tvarů z papíru
  • Malování prstovými barvami, temperami nebo vodovkami
  • Modelování z plastelíny, hlíny, těsta
  • Navlékání korálků, přišívání knoflíků
  • Skládání drobných dílků stavebnice
  • Skládání puzzle
  • Skládání kostek
  • Listování v knížce po jednotlivých listech
  • Společenské hry (otáčení kartiček pexeso, posunování figurkou na hracím poli, hod kostkou)

Tvořivé činnosti procvičují s dětmi zejména učitelky v mateřských školách, přesto jsou tu aktivity, které zůstávají na rodičích. Stačí jen velká dávka trpělivosti, která se vašim potomkům později mnohonásobně vrátí.

Poradna

Beáta
Beáta
Chyby v diktátě

Proč se ve slově nebaví píše měkké í? Děkuji za dotaz.

Dobrý den, v koncovkách sloves přítomného času se píše…

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu
Používáním webu vyjadřujete souhlas s použitými cookies. Další informace