Předškolní kroužky - ano či ne?

Předškolní kroužky - ano či ne?

Pro začátek je nutné nahlédnout do odborné literatury a seznámit se s termínem „grafomotorika“. Ta zahrnuje soubor psychických činností, které se podílejí na úrovni motorické způsobilosti pro grafický výraz, jako jsou pohyby ruky při psaní a kreslení. Grafomotorika je do značné míry řízena právě psychikou. A její rozvoj je při zápisu do školy pečlivě sledován a také na jeho základě je hodnocena připravenost dítěte na školní docházku.

Základy grafomotoriky se podle odborníků tvoří již od dvou let dítěte. Je proto vhodné se jí věnovat, ale až do čtyř let není potřebné na dítě nijak tlačit, ale spíše ho vést a pozitivně motivovat. Kolem čtvrtého roku věku je namístě začít s jejím cíleným rozvíjením. Rozvíjet u své ratolesti můžete jak hrubou motoriku, tedy pohyby velkých kloubů (rameno, loket, zápěstí), tak také jemnou motoriku (pohyby prstů). V prvním případě jde tedy především o fyzický pohyb, například házení a chytání míče či skákání přes švihadlo. V druhém případě jde o procvičování prstů. Ideální je navlékání korálků, modelování či skládání kostek, ale třeba i skládání puzzle. Všechny tyto aktivity přispějí ke správnému rozvoji dítěte, pro které bude znatelně jednodušší se naučit psát.

Dítěti je nutné dávat různé podněty, proto i jejich pestrost hraje nezanedbatelnou roli, zvlášť v době, kdy mnohé tradiční hry a dětské aktivity zastupují moderní technologie (například tablety). Výtvarné, taneční, hudební, dramatické, sportovní, ale třeba i naučné kroužky nabízejí rozmanitou škálu aktivit, které děti rozvíjejí různým směrem. Rodiče a děti nemusí volit z omezené nabídky a vybírat jen z anglického jazyka či fotbalu, ale také vaření, modelování z keramiky, řešení hádanek a hlavolamů či výtvarného kreslení. V nabídce jsou v některých případech k dispozici speciálně orientované kroužky, které se zaměřují přímo na rozvoj motoriky, komunikaci a poznávání.

Rodiče často polemizují, zda je vhodné v dnešním hektickém a přetechnizovaném světě děti zatěžovat docházením na kroužky. V tomto směru by se vždy mělo jednat o kompromis mezi požadavky dítěte a časem rodičů, případně širší rodiny. Pokud dítě samo projevuje zájem o určité kroužky, měli bychom mu je v rámci časových a finančních možností rodičů umožnit. V případě, že naopak o kroužky zájem neprojevuje, je možné zkusit alespoň některý z kroužků, ať už v rámci školky či docházení jinam vyzkoušet. Mnohdy děti kroužky začnou bavit až po první hodině a projeví zájem i o další. Pokud kroužek dítě nebaví, je možné vyzkoušet jiný. Rozhodně ale není na místě dítě do kroužků nutit.

Vždy je totiž možné grafomotoriku rozvíjet společně doma, například kreslením. Společným kreslením, vybarvováním a tvořením dítěti věnujeme to nejdůležitější, věnujeme mu svůj čas, tedy sami sebe. A to je pro správný rozvoj grafomotoriky, na němž se výrazně podílí právě psychika dítěte, rozhodně důležité. Rodiče by ovšem při společném kreslení měli již od počátku dbát na správný úchop kreslících pomůcek. Zvážit mohou využití tzv. adaptéru, tedy pomůcky, která děti od mala učí správnému úchopu (např. Mini Colours).

"S volbou kroužku je třeba postupovat velmi uváženě a upřednostňovat kroužky, kde se mohou rodiče i jejich děti setkávat při společných aktivitách. Rodiče, kteří v menších městech tuto možnost volby kroužků nemají, se nemusejí z tohoto důvodu trápit, protože pro zdravý vývoj jejich potomka je nejdůležitější čas, který dítě prožije společně s rodičem a sourozenci.
Pro vlastní rozvoj grafomotoriky je pak vhodné volit společné aktivity, kdy si rodič s dítětem maluje nebo kreslí, hrají si se stavebnicemi, ale také společně provádí různé domácí práce. Pomoc dítěte v domácnosti je pro jeho grafomotorický vývoj důležitá, ale často jsou děti z těchto činností vyčleněny, neboť rodiče mají obavu, že jim dítě něco rozbije," vysvětluje odbornice na správné a zdravé psaní Jana Johnová.

Kroužky v předškolním věku jsou spíše nadstavbou pro nadané děti, kdy se ještě rozvíjí jejich nadání. Pokud dítě tráví čas v MŠ, kde by mělo být dobře a odborně vedeno pedagogem, mělo by to být dostačující pro jeho rozvoj a je pro něj opravdu důležitější trávit odpolední čas společně s rodičem. Pokud je kroužek organizován v rámci pobytu v MŠ, lze případné další kroužky navštěvovat dle uvážení a finančních možností rodičů.

Poradna

Monika H.
Monika H.
pismo

Dobrý den, má dcera je v 1.třídě, co začala psát perem …

Dobrý den, nemohu takto posoudit písmo Vaší dcery, ale…

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu
Používáním webu vyjadřujete souhlas s použitými cookies. Další informace