Špatný úchop psacích potřeb může vést k odporu ke psaní a učení

Špatný úchop psacích potřeb může vést k odporu ke psaní a učení

Nevhodné držení psacích a kreslicích pomůcek totiž může vést k pozdějším křečím v zápěstí, v paži, bolestem krční páteře, hlavy a celkově odporu ke psaní a učení vůbec. Zvlášť, když nevhodný návyk nerozpoznáme a neodstraníme hned v počátcích kreslení.

Zatímco dřívější generace předškoláků si vystačila s pastelkami a tužkami a přirozenou cestou se je naučila držet, dnešní děti častěji sáhnou po tabletech a správný úchop dostatečně netrénují. Přitom právě ten je klíčový pro pozdější školní léta. „Na tom, jak rodiče nechají své dítko držet psací potřeby od okamžiku, kdy je poprvé chytne do ruky, závisí efektivita budoucího psaní a částečně i úspěchu v pozdějších školních letech,“ upozorňuje specialistka na zdravé psaní Jana Johnová a dodává, že ideální úchop je tzv. špetkový s uvolněným zápěstím a paží, kdy je náčiní položené na prostředníčku a palec s ukazováčkem pouze přidržují. Dítě by mělo při psaní a kreslení pohybovat pouze zápěstím, nikoliv celou paží, která tak rychle zatuhne a způsobuje nepříjemné bolesti ruky, krční páteře i hlavy. S bolestí ruky nevydrží školák dlouho psát a kvůli častým přestávkám dochází k postupné ztrátě soustředěnosti a motivace k učení.

To vše je důsledek špatného úchopu, který je třeba postupně napravit a odstranit. "To se však s postupujícím věkem dítěte realizuje velmi obtížně. Proto je třeba k nácviku a procvičování správného úchopu přistoupit již v průběhu předškolního vzdělávání. V tomto období nelze přesně stanovit věk, kdy s tím začít, ale musíme vycházet ze zájmu dítěte,“ uvádí Jana Johnová.

331-8070_solo_cervena-s-adapterem

Foto: Se správným úchopem pomůže nácvikový adaptér (Centropen)

K prvním kreslícím aktivitám přistupují děti v různých fázích předškolního věku. Některé začínají kreslit a držet pastelky, tužky, fixy již okolo třetího roku života. Přibližně do 4 - 5 let podporujeme zájem dětí o kresbu, ale aktivitu ponecháváme na nich samotných, avšak špatné držení trpělivě opravujeme. Cíleně zájem o kresbu podporujeme okolo pátého věku dítěte a zároveň vedeme dítě ke správnému úchopu psacích potřeb. Tak můžeme budoucímu školákovi pomoci ke školní úspěšnosti.

Nepodceňujte proto držení psacích potřeb u svých dětí v předškolním věku a dohlédněte na to, aby získaly správné návyky, jež jsou důležité pro jejich další rozvoj. Pozdější přeučování je daleko náročnější a těžší pro rodiče i pro samotné děti.

Poradna

Ivana
Ivana
1.třída - syn je pomalý

Dobrý den, syn nyní nastoupil do 1.třídy (šel o rok déle,…

Dobrý den, s Vaším problémem Vám asi příliš nepomohu.…

PhDr. Jana Johnová Ph.D.
Odborná garantka projektu

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Nastavení souborů cookies

Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies